Page 136 - <4D6963726F736F667420576F7264202D20D3D5CDD4C1CAD4C9CACF20D4C7D320C5CBCBC7CDC9CAC7D320C3CBD9D3D3C1D32E646F63>
P. 136

δ.  υποθετική:       π. χ. Κερδίζοντας το λαχείο, θα πάω διακοπές.

                                       Η  µετοχή:  κερδίζοντας  είναι  υποθετική  και  ισοδυναµεί  µε  αντί-
                                       στοιχη υποθετική πρόταση:
                                                 π. χ. Αν κερδίσω το λαχείο, θα πάω διακοπές.

                  ε.  εναντιωµατική:    π. χ. Ακόµα και διώχνοντάς µας δε θα φύγουµε.

                                       Η  µετοχή:  διώχνοντας  είναι  εναντιωµατική  -  συνοδεύεται  από  το:
                                       «ακόµα και», και ισοδυναµεί µε αντίστοιχη εναντιωµατική πρόταση:
                                                 π. χ. Ακόµα και  αν µας διώξεις, δε θα φύγουµε.





                     Συνηµµένη και απόλυτη µετοχή του ενεργητικού ενεστώτα.



               Για να χαρακτηρίσουµε µια µετοχή συνηµµένη ή απόλυτη, εξετάζουµε αν το υποκείµενο της
               µετοχής είναι ίδιο ή διαφορετικό µε το υποκείµενο της πρότασης, στην οποία ανήκει η µετοχή.

                  α.  Αν το υποκείµενο της µετοχής είναι ίδιο, σε σχέση µε το υποκείµενο του  ρήµατος της
                     πρότασης τότε η µετοχή λέγεται συνηµµένη:


                     π. χ. Ταξιδεύοντας, φτάσαµε.

                     (Η µετοχή ταξιδεύοντας και το ρήµα φτάσαµε έχουν το ίδιο(εννοούµενο) υποκείµενο: εµείς.)

                  β.  Αν  το  υποκείµενο  της  µετοχής  είναι  διαφορετικό  σε  σχέση  µε  το  υποκείµενο  του
                     ρήµατος της πρότασης, τότε η µετοχή λέγεται απόλυτη:


                     π. χ. Ξηµερώνοντας θα φύγουµε.

                     (Η  µετοχή  Ξηµερώνοντας  έχει  (εννοούµενο)  υποκείµενο:  η  µέρα,  ενώ  το  ρήµα  φύγουµε
                     έχει (εννοούµενο) υποκείµενο: εµείς.)

                     Ως απόλυτες µετοχές παρέµειναν µερικές εκφράσεις από τον αρχαίο ελληνικό λόγο σε
                     γενική πτώση:
                     π. χ.   α.   Καλώς εχόντων των πραγµάτων, θα σας επισκεφτώ.
                                (Η µετοχή εχόντων έχει υποκείµενο: των πραγµάτων, ενώ το ρήµα επισκεφτώ

                                έχει  (εννοούµενο) υποκείµενο: εγώ.)
                            β.   Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος, θα έλθω.
                                (Η µετοχή θέλοντος έχει υποκείµενο: Θεού, και η άλλη µετοχή επιτρέποντος έχει
                                υποκείµενο: καιρού, ενώ το ρήµα έλθω έχει (εννοούµενο)  υποκείµενο: εγώ.)




                                                           136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141