Page 58 - <4D6963726F736F667420576F7264202D20D3D5CDD4C1CAD4C9CACF20D4C7D320C5CBCBC7CDC9CAC7D320C3CBD9D3D3C1D32E646F63>
P. 58

. .. . ΡΗΜΑΤΑ ΜΟΝΟΠΤΩΤΑ ΚΑΙ ∆ΙΠΤΩΤΑ


                         Το αντικείµενο των µονόπτωτων ρηµάτων µπαίνει σε γενική ή αιτιατική.

                     4  Να βάλεις την κατάλληλη πτώση στα παραδείγµατα:

                         α.  Εσύ γράψε      .................................................   ( η µητέρα )
                         β.  Αυτός διαβάζει  .............................................   ( η εφηµερίδα )
                         γ.  Ο µαθητής έλυσε  ........................................   ( η άσκηση )

                         δ.  Το εγγόνι µοιάζει    ........................................   ( η γιαγιά )
                         ε.  Το συνεργείο καθάρισε  ...............................   ( οι δρόµοι )

                         Αν  το  αντικείµενο  προέρχεται  από  την  ίδια  ρίζα  του  ρήµατος  ή  έχει

                         συγγενική σηµασία, τότε λέγεται σύστοιχο.

                     4 Να  υπογραµµίσεις  µε  κόκκινο,  το  σύστοιχο  αντικείµενο,  σε  όσα
                         παραδείγµατα υπάρχει:

                         α.  Ζει δύσκολη ζωή.
                         β.  Χόρεψε τον καλαµατιανό.

                         γ.  ∆ιανύει µεγάλο δρόµο.
                         δ.  Μισεί τους  κακούς.

                         ε.  Αισθάνοµαι τα ίδια.
                         στ.  Αγαπά την υπεροχή.

                          Τα δίπτωτα ρήµατα παίρνουν αντικείµενο σε γενική και αιτιατική ή
                          σε δυο αιτιατικές.


                     4 Να βάλεις ανάλογα τα αντικείµενα σε κάθε ρήµα:

                         α.  Γέµισα  …................  ..................  .            (  το δοχείο,  το νερό )
                         β.  ………..…    χάρισε   ..................  .             (  εγώ,    το βιβλίο     )
                         γ.  .....……......  έδειξε  .................. .             (  αυτός,  η ζωγραφιά )

                         δ.  ∆ιάβασα  ….........……......     ..................  .    ( η µητέρα,  η ανάγνωση )
                         ε.  Ο δάσκαλος εξετάζει   ................ ................. .  ( ο Παύλος,  µαθηµατικά )

                         στ.  .....………...  πρόσφερε  .....................  .             (  εµείς,  λουλούδια  )
                         ζ.  Αυτός  διδάσκει  ..................   ....................  .   (  η  Μαρία, ο χορός )

                         η.  Θα στολίσουµε   .................    .....................  .   (  το δέντρο, στολίδια )
                         θ.  .........….....   δίνεις  .......................  .                  (  εγώ, το εισιτήριο  )

                         Στην προηγούµενη άσκηση να σηµειώσεις µε κόκκινο το άµεσο και µε µπλε  το έµµεσο.

                                                           58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63