Page 58 - <4D6963726F736F667420576F7264202D20D3D5CDD4C1CAD4C9CACF20D4C7D320C5CBCBC7CDC9CAC7D320C3CBD9D3D3C1D32E646F63>
P. 58
. .. . ΡΗΜΑΤΑ ΜΟΝΟΠΤΩΤΑ ΚΑΙ ∆ΙΠΤΩΤΑ
Το αντικείµενο των µονόπτωτων ρηµάτων µπαίνει σε γενική ή αιτιατική.
4 Να βάλεις την κατάλληλη πτώση στα παραδείγµατα:
α. Εσύ γράψε ................................................. ( η µητέρα )
β. Αυτός διαβάζει ............................................. ( η εφηµερίδα )
γ. Ο µαθητής έλυσε ........................................ ( η άσκηση )
δ. Το εγγόνι µοιάζει ........................................ ( η γιαγιά )
ε. Το συνεργείο καθάρισε ............................... ( οι δρόµοι )
Αν το αντικείµενο προέρχεται από την ίδια ρίζα του ρήµατος ή έχει
συγγενική σηµασία, τότε λέγεται σύστοιχο.
4 Να υπογραµµίσεις µε κόκκινο, το σύστοιχο αντικείµενο, σε όσα
παραδείγµατα υπάρχει:
α. Ζει δύσκολη ζωή.
β. Χόρεψε τον καλαµατιανό.
γ. ∆ιανύει µεγάλο δρόµο.
δ. Μισεί τους κακούς.
ε. Αισθάνοµαι τα ίδια.
στ. Αγαπά την υπεροχή.
Τα δίπτωτα ρήµατα παίρνουν αντικείµενο σε γενική και αιτιατική ή
σε δυο αιτιατικές.
4 Να βάλεις ανάλογα τα αντικείµενα σε κάθε ρήµα:
α. Γέµισα …................ .................. . ( το δοχείο, το νερό )
β. ………..… χάρισε .................. . ( εγώ, το βιβλίο )
γ. .....……...... έδειξε .................. . ( αυτός, η ζωγραφιά )
δ. ∆ιάβασα ….........……...... .................. . ( η µητέρα, η ανάγνωση )
ε. Ο δάσκαλος εξετάζει ................ ................. . ( ο Παύλος, µαθηµατικά )
στ. .....………... πρόσφερε ..................... . ( εµείς, λουλούδια )
ζ. Αυτός διδάσκει .................. .................... . ( η Μαρία, ο χορός )
η. Θα στολίσουµε ................. ..................... . ( το δέντρο, στολίδια )
θ. .........…..... δίνεις ....................... . ( εγώ, το εισιτήριο )
Στην προηγούµενη άσκηση να σηµειώσεις µε κόκκινο το άµεσο και µε µπλε το έµµεσο.
58